STvZO pochádza zo Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung viete čo to je?

STvZO - čo to je a prečo je také dôležité počas cyklovýletu do Nemecka

Ľudia plánujúci cyklistický výlet do Nemecka alebo záujemcovia o miestne dopravné predpisy sa stretnú so skratkou STvZO. Je to mimoriadne dôležité aj pre všetkých ľudí, ktorí denne žijú v Nemecku. Zaujímavosťou je, že túto skratku nájdete aj na obaloch bicyklových svietidiel dostupných v poľských obchodoch. Čo to znamená a prečo naberá na význame počas nášho cyklovýletu cez západnú hranicu?

STvZO - čo to je?

STvZO znamená Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. Ide o nemecké nariadenie, ktoré upravuje pravidlá vpúšťania vozidiel do cestnej premávky. Jeho evidencia obsahuje informácie o všetkých bežných typoch vozidiel používaných v cestnej premávke, vrátane bicyklov. Prispôsobenie osvetlenia bicyklov ustanoveniam STvZO je základom pre pohyb na dvoch kolesách v Nemecku a zárukou zvýšenej bezpečnosti cyklistov a ostatných účastníkov cestnej premávky. Nedodržanie týchto požiadaviek môže mať za následok nepríjemné následky a vysoké finančné sankcie. Posledné zmeny nemeckých predpisov ohľadom potrebného vybavenia bicyklov prebehli v apríli 2020, preto sa oplatí sa s nimi zoznámiť.

LEZYNE EBIKE POWER HB STVZO - jeden z najvýkonnejších modelov dostupných na trhu s certifikátom STvZO 290/550 lumenov

Základné ustanovenia STvZO týkajúce sa osvetlenia bicyklov

Za zmienku stojí, že Nemecko definuje možný typ osvetlenia bicykla a spôsob jeho montáže najpodrobnejšie a najpresnejšie v Európe. To znamená, že v miestnej legislatíve nie je priestor ani na malé úpravy. Pred plánovanou cestou do Nemecka sa oplatí pozorne prečítať tieto predpisy a skontrolovať, či ich osvetlenie nášho bicykla spĺňa. Ak nie, musíme ich podľa toho upraviť.

Podľa predpisov STvZO musia byť predné a zadné cyklistické svietidlá napájané generátorom 6V/3W. Táto požiadavka sa nevzťahuje len na pretekárske bicykle s hmotnosťou nižšou ako 11 kilogramov, musia však mať svietidlá napájané batériou alebo batériami. Okrem toho je neprijateľné používať po zotmení blikajúce svetlá, ktoré sú povolené len počas jazdy cez deň. Ide o zmenu oproti poľským predpisom, ktoré umožňujú blikanie bicyklových svetiel aj v noci. V Nemecku musí byť napevno biele predné svetlo aj červené zadné svetlo. Ďalšou požiadavkou je udržiavať lampy čisté a pevne pripevnené k bicyklu. Predpisy STvZO jasne upravujú aj usporiadanie osvetlenia. V žiadnom prípade by lúč svetla nemal oslňovať ostatných účastníkov cestnej premávky, preto by svietidlá STvZO mali mať tzv odrezať.

Maximálny výkon bieleho predného svetla je teraz 205 lúmenov (350 lúmenov podľa starých štandardov merania). Informácie o výkone nájdete na obale výrobcu, ktorý často informuje o súlade modelu s predpismi STvZO. V prípade zadného svetla je dôležité namontovať ho nie vyššie ako 60 centimetrov a nižšie ako 25 centimetrov nad povrch vozovky, nedá sa teda namontovať napríklad na prilbu cyklistu. Okrem toho osvetlenie používané v Nemecku musí mať vyhradené schválenie STvZO.

Povinné osvetlenie bicykla - zhrnutie

Za zmienku v niekoľkých vetách stoja všetky potrebné prvky osvetlenia bicykla, ktoré v Nemecku vyžaduje nariadenie STvZO. Povinná výbava zahŕňa:

reflexná biela lampa na prednej strane (jeden kus);

reflexné biele alebo žlté lampy na lúčoch, prípadne reflexné pásiky na boku pneumatík (minimálne dva kusy);

žlté reflexné lampy na pedáloch (dva kusy);

červené svetlo na zadnej strane bicykla (jeden kus).

Porovnanie svietidla STvZO so štandardným modelom

Stojí za to skontrolovať, ako sa lampy STvZO líšia od štandardných modelov. Zaujímavé závery možno vyvodiť z grafiky nižšie, kde prvá vizualizácia zobrazuje šachtu svetla dopadajúcu v súlade s požiadavkami týchto predpisov. Na ďalších dvoch obrázkoch je inak padajúce svetlo na bicykel, ktoré nájdeme v lacnejších modeloch a vo svietidlách bez schválenia STvZO. Druhý obrázok zobrazuje tradičné svetlo na bicykel a tretí obrázok zobrazuje tradičné svetlo na bicykel s nesprávnym nastavením. To je dôvod, prečo nie sú schválené na použitie v Nemecku.

stvzo bike lights

Zdroj: http://www.light-test.info/pl/faq-pl/87-stvzo-lampki-przepisy (prístupné 15. februára 2022).

Vyššie uvedená grafika ukazuje špecifický vzťah vo svietidlách so schválením STvZO. Musia zabezpečiť minimálne osvetlenie priestoru 10 metrov pred bicyklom s minimálnym výkonom 10 lúmenov na m2. Takéto nastavenie svetla zároveň zabraňuje oslňovaniu ostatných účastníkov cestnej premávky, čo zvyšuje ich bezpečnosť. Okrem toho v Poľsku môžete používať selektívne žlté svetlá, čo je v Nemecku zakázané.

Môžu sa v Nemecku používať iné svetlá na bicykle?

V súčasnosti nie je možné v Nemecku používať cyklistické osvetlenie, ktoré nevyhovuje ustanoveniam predpisu STvZO a nemá vyhradenú homologizáciu. Jazda bez riadneho osvetlenia zvyšuje nepohodlie a znižuje bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a môže byť aj základom pre udeľovanie pokút a vysokých pokút v prípade policajnej kontroly. Tieto predpisy sa vzťahujú na pohyb po cyklistických chodníkoch, parkoch a uliciach otvorených pre automobilovú dopravu.

Aké postihy a následky nás čakajú za nesprávne osvetlenie bicykla v Nemecku?

Podľa ustanovení STvZO hrozia v Nemecku pokuty za nesprávne osvetlenie bicykla. Ich výška sa pohybuje od desiatky až po niekoľko stoviek eur v závislosti od toho, koľko nedostatkov odhalí policajná kontrola a či nedostatočné osvetlenie bolo príčinou prípadnej nehody alebo ohrozenia cesty. Preto nesmiete podceniť ustanovenia STvZO a pred cestou do Nemecka by ste si mali dôkladne skontrolovať technický stav bicykla a vykonať potrebné korekcie súvisiace s osvetlením.

Pokuty možno v Nemecku udeliť samozrejme aj v iných situáciách. Cyklisti by si mali dávať pozor na rozsvietenie červených svetiel, telefonovanie s mobilným telefónom počas jazdy alebo používanie blikajúceho svetla po zotmení. Za všetky tieto priestupky hrozia pokuty od niekoľkých desiatok až po vyše sto eur, čo môže cyklistovi výrazne znížiť rozpočet. Jazdiť nesprávnym smerom alebo nepokračovať po vyznačených cyklotrasách sa tiež veľmi nevypláca.

Charakteristika dobrého osvetlenia bicykla

Dobré osvetlenie bicykla je také, ktoré zvyšuje bezpečnosť a komfort jazdy cyklistu, ako aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. Mal by umožňovať pohodlnú jazdu v noci a byť odolný voči mechanickému poškodeniu a poveternostným vplyvom. Preto by ste si mali vyberať len modely od renomovaných výrobcov, ktorí zaručujú splnenie prísnych bezpečnostných požiadaviek, ako aj výrobu kvalitného bicyklového vybavenia.

Cena dobrého osvetlenia sa môže vyšplhať aj na niekoľko stoviek zlotých, no na zdraví a bezpečnosti by sme nemali šetriť. Ak kupujeme lacné lampy, môžu byť nespoľahlivé a budeme ich musieť rýchlo vymeniť. Drahšie modely sa dajú úspešne používať dlhé roky, vďaka čomu sa nákup rozloží na roky. V súčasnosti môžeme v Poľsku nájsť na obaloch bicyklových svetiel špeciálne označenia. Medzi nimi je aj schválenie STvZO, vďaka ktorému je možné osvetlenie úspešne využívať aj za našou západnou hranicou. Ak sa chystáme do Nemecka na výlet na bicykli, oplatí sa vopred vybaviť takýmito modelmi, ktoré nám v budúcnosti umožnia vyhnúť sa nepríjemnostiam a finančným následkom. Vďaka tomu sa postaráme aj o vašu bezpečnosť.

STvZO chráni cyklistov

Posledné úpravy nariadenia STvZO z 28. apríla 2020 cyklistov bránili. Nákladné a dodávkové vozidlá nad 3,5 tony v zastavaných oblastiach sa podľa najnovších predpisov nesmú otáčať rýchlosťou vyššou ako 10 km/h. Toto ustanovenie zvyšuje bezpečnosť cyklistov pri takomto manévri. Okrem toho môžu jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba (nie nevyhnutne za sebou), ak to neprekáža cestnej premávke. Všetci vodiči predbiehajúci cyklistov musia dodržiavať minimálny odstup 1,5 metra v zastavanom území a minimálne 2 metre mimo zastavaného územia. Všetky tieto úpravy boli zavedené za účelom zvýšenia komfortu cyklistiky v Nemecku, preto sa oplatí na ne pamätať počas vašej cesty. V konečnom dôsledku STvZO nie sú len povinnosti, ale aj práva účastníkov cestnej premávky vrátane cyklistov.

Osvetlenie bicykla so STvZO

Osvetlenie bicyklov so STvZO - celá ponuka -->

pridať komentár

Polia označené (*) sú povinné Vaše údaje spracujeme v súlade s našimi Zásady ochrany osobných údajov.