Nákup bicyklových topánok a bezklipsových pedálov je záležitosť, ktorá priamo súvisí so správnym priskrutkovaním cyklistických blokov k obuvi. Je potrebné si uvedomiť, že nesprávna montáž bicyklových blokov môže viesť k bolestiam kolien, problémom s bedrami a členkami.

Poradíme, aké bloky do cyklistickej obuvi zvoliť a ako ich správne nainštalovať.


Ktoré bloky cyklistickej obuvi by ste si mali vybrať?


Bloky na bicykel by mali byť kompatibilné s cyklistickou obuvou. Sú vždy súčasťou sady s bezklipsovými pedálmi. Pri výbere či už cyklistickej obuvi alebo pedálov by ste preto mali brať do úvahy strih oboch.

Výrobcovia poskytujú pedále bez klipov so zarážkami, ktoré sú kompatibilné s ich radom cyklistických topánok. Bloky na bicykle je možné zakúpiť aj samostatne.

Každá značka, ktorá ponúka bezklipsové pedály, ponúka aj cyklistické bloky, ktoré sú im venované. V závislosti od zvoleného výrobcu môžu mať takéto bloky rôzne stupne vôle, a teda aj rôzne farby. Pri výbere tvárnic by sa však nemala brať do úvahy ich farba z hľadiska estetiky, ale jej parametre uvedené v špecifikácii produktu.

Farba kopačiek pre cyklistickú obuv a stupne voľnosti práce

Ako už bolo spomenuté, klátiky na bicykel sa môžu líšiť farbou a tým aj stupňom jazdnej vôle. Môže to byť okrem iného nulová vôľa, dvojstupňová, štvorstupňová alebo šesťstupňová. Špecialisti odporúčajú používať bloky, ktoré poskytujú pracovnú vôľu.

Žiadna pracovná vôľa - určená pre profesionálov, ktorí vykonajú profesionálnu montáž bicyklov. Ich nesprávne nasadenie môže spôsobiť prepätie a bolesť kolien, pretože rotačná kapacita kolena je počas cyklu šliapania narušená. Počas jednej hodiny bicyklovania vykoná cyklista tisíce flexných a extenzných pohybov sprevádzaných rotáciou.

Kedykoľvek bicyklujete, vaša päta vykonáva minimálnu rotáciu – dovnútra a von. Preto sa pre amatérov a väčší komfort jazdy odporúča zvoliť cyklistické bloky, ktoré majú určitý stupeň pracovnej vôle. Pre ľudí s problémami s kolenami sa odporúča zvoliť väčšiu pracovnú vôľu.

Bloky na bicykel sa vyberajú aj podľa účelu použitia – iné budú pre cestné topánky a iné pre MTB topánky. Nižšie uvádzame dva obľúbené modely bicyklových blokov.


MTB BLOKY


Bloky Shimano SH51 do cyklistickej obuvi

Bloki rowerowe - shimano sh51

Bloky Shimano SM-SH51 sú vyrobené z odolnej čiernej ocele. Miera bočnej vôle na tomto modeli je +/- 2 stupne.

Špunty umožňujú jednosmerné uvoľnenie topánky. Uvoľnia sa pri vytlačení päty do strany. Montujú sa pomocou dvoch skrutiek. Vhodné pre väčšinu pedálov Shimano bez klipu - turistické aj MTB. Sú kompatibilné s Click'R.

Bloky Shimano SM-SH56 do cyklistickej obuvi

Shimano SH56 sú vyrobené z odolnej ocele v striebornej farbe. Hlavný rozdiel medzi zarážkami Shimano SH51 a SH56 je spôsob ich uvoľnenia. Shimano SH56 ponúka možnosť viacsmerného uvoľnenia topánky. Obuv je možné uvoľniť z pedálov, a to nielen pohybom päty smerom von, ale aj inými smermi. Bočná vôľa tohto modelu je +/- 4 stupne.

Montáž pomocou dvoch skrutiek. Kompatibilné s väčšinou modelov pedálov Shimano bez klipu a systémom Shimano SPD. SH56 sú bloky odporúčané pre začínajúcich používateľov.

Bloki rowerowe - jaki but do jakich bloków ?

MTB tretry – majú väčšinou 4 otvory umiestnené vedľa seba.


Bloky - cestné topánky


Cestné bloky Shimano SM-SH10 (červené) alebo SM-SH11 (žlté), alebo možno SM-SH12 (modré), čo si vybrať?

Bloki szosowe różnice. Różny koloro inny zakres luzu

Štandardné cestné bloky, ktoré vždy dostaneme s cestnými pedálmi Shimano, sú žlté, t.j. s najväčšou pracovnou vôľou / rozsahom pohybu nohy +/- 3 stupne (celkovo 6°). Odporúčame všetkým a amatérom, ktorí začínajú svoju jazdu v prackových topánkach, ako aj súťažiacim.

Ďalšie dve farby sú venované pokročilým cyklistom, ktorí vedia, čo je bikefitting. Modré bloky sú dva stupne s vôľou chodu +/- 1 stupeň (celkom 2 °) a červené bloky nemajú vôľu chodu.

Bloki rowerowe - jaki but do jakich bloków


Ako správne umiestniť bloky  v cyklistickej obuvi?


Správne umiestnenie blokov v cyklistickej obuvi vyžaduje, aby tento prvok koreloval v troch rovinách:

  • nastavenie predného zadného cyklistického bloku,
  • nastavenie posunutia cyklovacieho bloku vzhľadom na rameno kľuky,
  • nastavenie rotácie bloku päty.

Najlepšie je zaobstarať si šablónu na nastavenie blokov, ktorá vám umožní profesionálne nastavenie blokov v krátkom čase

Jak ustawić bloki - szablon ustawiania bloków


Ako nastaviť predno-zadný cyklistický blok?


Umiestnenie bloku bicykla by malo začínať od prednej a zadnej roviny. Toto nastavenie by malo byť kompatibilné s anatómiou chodidla.

Prvým krokom je nájsť kostný výbežok, ktorý leží medzi metatarzálnou kosťou a kosťou proximálnej falangy. Bežne sa nazýva hallux alebo palec na nohe. Na to, aby ste pocítili také vyvýšenie kostí, vám stačia dva palce alebo ukazováky. Po jeho nájdení označte perom alebo fixkou zvislú stopu na jej mieste.

Potom sa malý kúsok zrolovanej izolačnej pásky prilepí na nohu páskou - v mieste, kde ste ju predtým označili perom. Potom si oblečte ponožku a dajte nohu do cyklistickej topánky, pretože blok sa má pripevniť.

Po vložení chodidla do cyklistickej obuvi ľahko ucítite zrolovanú rolku pásky cez jej materiál. V tejto oblasti nalepte cez topánku kúsok elektrickej pásky. Potom si na nej označte miesto, kde cítite zrolovanú rolku pásky. Takto je označený metatarzofalangeálny kĺb.

Výrobcovia označujú stred každého bloku. Zvyčajne ide o ostrú vertikálnu čiaru. V typických MTB kopačkách sa stred zarážky považuje za presne v strede otvorov pre imbusové skrutky. Stred bloku by sa však nemal nachádzať priamo v určenom priebehu metatarzofalangeálneho kĺbu, približne 8-10 mm dozadu (smerom k päte), t.j. v oblasti plantárnej fascie.

Jak ustawić bloki rowerowe ? - Ustawianie względem stopy i punktu wypukłości kostnej


Ako nastavím odsadenie cyklovacieho bloku vzhľadom na rameno kľuky?


Ďalším krokom je nastavenie odsadenia bloku vzhľadom na rameno kľuky. V tomto prípade výrobcovia zvyčajne nechávajú malý priestor na manévrovanie. Takýto blok je možné posunúť do strán cca 3-4 mm. Na začiatok sa odporúča nastaviť offset na nulu (v strede).

V tomto rozsahu je najlepšie nastaviť cieľovú polohu bloku počas jazdy. Všimnite si, že vaše koleno pri pedálovaní neuniká ani jedným smerom. V prípade úniku dovnútra (na pažbu) posuňte blok von (priblížte topánku k ramenu pažby). Na druhej strane, ak kolená vybiehajú smerom von (od pažby), odporúča sa posunúť blok dovnútra (odsunúť topánku od ramena pažby).


Ako nastaviť cyklistický blok a rotáciu bloku päty


Posledná vec, ktorú treba nastaviť, je rotácia pätového bloku dovnútra alebo von. V tomto prípade si výrobcovia blokov nechali oveľa väčší manévrovací priestor. Toto nariadenie je mimoriadne dôležité z hľadiska zaistenia primeranej bezpečnosti práce kolenného kĺbu.

V tomto prípade môžu byť užitočné špeciálne šablóny usporiadania blokov. Ide o stojan vybavený sieťkou, vďaka ktorej je možné presne určiť rotáciu v topánke. Ako použiť takúto šablónu? Pripevnite blok s topánkou na miesto označené na šablóne. Odporúča sa umiestniť nohu tak, aby bola jemne prstami smerom von, s pätou dovnútra.

Doma môžete použiť okraj stola alebo stoličky. Umiestnite zarážku vertikálne k okraju, podržte ju na mieste a potom otočte pätu do požadovanej polohy. To môže byť o niečo náročnejšie ako použitie špeciálnej šablóny.

Ako skontrolujem, či je rotácia správne nastavená? Počas jazdy na bicykli by ste nemali pociťovať žiadne napätie ani preťaženie v oblasti kolenného kĺbu. Správna rotácia umožňuje chodidlu voľný pohyb.


Montáž podrážok do cyklistických topánok – na čo ešte nezabudnúť?


Po zarovnaní zarážok v cyklistických topánkach v troch vyššie popísaných rovinách utiahnite skrutky. Predtým, ako sa tak stane, sa však odporúča skrutky namazať a následne dotiahnuť. Preskočenie tohto kroku môže mať za následok ich odskrutkovanie neskôr. Okrem toho sa odporúča postupné skrutkovanie. Obidve skrutky zaskrutkujte symetricky - otočte ľavú skrutku, otočte pravú skrutku atď. Pri blokoch s viac ako jednou skrutkou (napr. 4) sa odporúča vykonať postupnosť uťahovania krížom.

Po prvej jazde na bicykli skontrolujte, či sa pri šliapaní neuvoľnili skrutky. Tiež je dobré z času na čas pravidelne kontrolovať, či sú stále dotiahnuté. Oplatí sa nosiť so sebou aj šikovný kľúč, ktorý, ak sa skrutka počas jazdy uvoľní, umožní kedykoľvek dotiahnuť.

Ak pocítite bolesť kolena, odporúča sa overiť, či sú podrážky správne umiestnené. Niekedy to môže byť spôsobené aj nesprávnym nastavením sedla. Po zakúpení nových topánok a pedálov a nainštalovaní topánok sa môže vaša jazdná poloha mierne zmeniť, čo si môže vyžadovať aj úpravu výšky sedla.

Netreba zabúdať ani na to, že čeľuste bezklipsových pedálov sa používaním opotrebúvajú. Niektoré pomalšie, niektoré rýchlejšie, no každý model sa opotrebuje. Preto je dôležité vymeniť staré bloky za nové. Opotrebenie sa prejavuje okrem iného v problémy so zapojením alebo vytiahnutím, náhodné odpojenie a kývanie chodidla na mieste.


Teraz už viete, na čo sa zamerať, aby ste správne namontovali zarážky do vašej cyklistickej obuvi. Dodržiavanie týchto pravidiel vám umožní užiť si jazdu na bicykli a vyhnúť sa nepríjemným bolestiam kolien.

Bloki rowerowe - jak poprawnie ustawić - dokręcanie



pridať komentár

Polia označené (*) sú povinné Vaše údaje spracujeme v súlade s našimi Zásady ochrany osobných údajov.