Ak ste milovníkom bicyklov, viete, aká dôležitá je bezpečnosť na cestách. Správne vybraná cyklistická prilba nie je len prvkom ochrany, ale aj ukazovateľom vášho štýlu a individuality. V tomto článku načrtneme niektoré dôležité faktory, ktoré treba vziať do úvahy pri výbere dokonalej cyklistickej prilby.

Platí to nielen pri jazde po nerovnom teréne, ale aj na asfalte, najmä ak radi jazdíte rýchlo.
Dobre padnúca prilba síce nezaručuje absolútnu bezpečnosť a nezraniteľnosť, ale môže výrazne znížiť silu nárazu a ochrániť nás pred vážnymi poraneniami lebky a možnými následkami. Pozrime sa teda na typy cyklistických prilieb a zistime, ktorá z nich predstavuje najlepšiu voľbu.


Aké sú typy cyklistických prilieb?


Podobne ako bicykle, aj cyklistické prilby sa vyrábajú v rôznych prevedeniach. Vďaka tomu si môžeme vybrať model, ktorý nám vyhovuje nielen veľkosťou, ale aj kvalitnou konštrukciou a účinnou ochranou. Štýl jazdy, rýchlosť, typ bicykla a terén, po ktorom jazdíme, ovplyvňujú, ktoré časti lebky sú počas jazdy najzraniteľnejšie. Existujú preto tri základné typy prilieb. Konkrétne:

  • Prilby na voľný čas, známe aj ako mestské prilby: sú pomerne lacné, vhodné na dochádzanie do školy alebo do práce a môžu sa používať aj na jazdu na kolieskových korčuliach alebo kolobežkách.

  • cestné prilby pre tých, ktorí radi jazdia rýchlo po asfalte.

  • Horské prilby XC, ako už názov napovedá, sú určené do náročného terénu a kopcov.

  • Prilby Enduro vychádzajú z prilieb XC. Sú uzavretejšie, zadná časť prilby lepšie chráni zadnú časť hlavy, niektoré modely majú možnosť pripojenia čeľuste (potom získate celoobličajovú prilbu)

  • detské/juniorské cyklistické prilby - určené pre najmenších používateľov bicyklov

  • Prilby BMX - prilby typu orech, určené na jazdu na bicykli BMX, potrebné pri vykonávaní rôznych akrobatických kúskov.

  • celoobličajové prilby - uzavreté prilby s celoobličajovou ochranou, určené pre cyklistov, ktorí jazdia v náročnom teréne a riziko nehody je veľmi vysoké

  • časovkárske a triatlonové prilby - ide o zjednodušené modely, kde záleží na každej sekunde, s obmedzeným počtom otvorov.


Aké sú rozdiely medzi cyklistickými prilbami?


V závislosti od typu cyklistickej prilby sa musíme vysporiadať s mierne odlišnou konštrukciou, a tým aj jej funkčnosťou. Rekreačné prilby majú jednoduchý dizajn a často sú vybavené prídavným štítom, ktorý slúži ako ochrana očí pred slnkom. Tieto prilby sú jednoduchšie ako iné modely a často majú elegantný alebo originálny dizajn.
Pri cestných prilbách je veľmi dôležitá nízka hmotnosť a aerodynamický tvar. Sú veľmi elegantné a zvyčajne majú aj veľký počet vetracích otvorov.
Horské prilby, známe aj ako MTB prilby, sa vyrábajú v dvoch variantoch - otvorené a uzavreté, ktoré chránia aj čeľusť cyklistu. Sú vybavené väčšími vetracími otvormi, ktoré vám zabezpečia pohodlie, aj keď nejazdíte vysokou rýchlosťou. Často majú striešku na ochranu pred dažďom a slnečným žiarením.


Cyklistická prilba s alebo bez MIPS?


Pri prezeraní ponuky v obchodoch s cyklistickým vybavením môžete naraziť na dva typy prilieb. Prvou, tradičnou, sú cyklistické prilby, ktoré majú vonkajšiu škrupinu spojenú s vložkou, a prilby s technológiou MIPS. Ktorý z nich si však vybrať?

Czy warto mieć kask z mips - badania testy


Aby sme mohli odpovedať na túto otázku, musíme najprv vysvetliť, čo vlastne MIPS je. Jednoducho povedané, ide o technológiu, ktorá poskytuje pokročilú ochranu proti nárazu. Tento typ prilby je vybavený prídavnou pohyblivou výstelkou, ktorá umožňuje prilbe otáčať sa a prispôsobiť sa smeru nárazu počas pádu. Hoci sú tieto prilby drahšie ako klasické prilby, výskum ich účinnosti potvrdzuje, že jednoducho fungujú. Bežné cyklistické prilby znižujú riziko úmrtia v dôsledku nárazu o 85 %. Prilby MISP sú rovnako účinné a navyše štvornásobne znižujú riziko vážnych poranení lebky. Ak chcete maximálnu ochranu, je to jednoducho najlepšia voľba.

Ďalšie informácie o technológii MIPS -->

pridať komentár

Polia označené (*) sú povinné Vaše údaje spracujeme v súlade s našimi Zásady ochrany osobných údajov.